Onderzoek in het onderwijs
Onderwijskundigen moeten zich meer op de praktijk in de scholen richten. Ze moeten vragen onderzoeken, die scholen, ouders en leerlingen echt belangrijk vinden. Ze moeten hun best doen de resultaten van hun onderzoek in begrijpelijke taal toegankelijk te maken. En ze zouden samen met de leraren in de school onderzoek moeten doen in plaats van achter hun bureau te blijven zitten.
Dit is de boodschap van de Adviesraad voor het Wetenschaps- en Technologiebeleid (AWT) in zijn advies "Onderzoek in het onderwijs". Alle schakels in de kennisketen zijn zwak, niet alleen de relatie tussen het onderzoek en de onderwijspraktijk. Ook het stelsel van instellingen van advies, schoolbegeleiding en opleidingen is nog te weinig gericht op de vragen die in de onderwijspraktijk leven. Met name de lerarenopleidingen spelen volgens de AWT geen enkele rol in de kennisuitwisseling. Tot slot zijn ook de scholen nog niet ingesteld op het professioneel formuleren van onderzoeksvragen. Een betere positionering van het onderwijsonderzoek richting praktijk lost dan ook niet alle problemen op, aldus de AWT.