Succesvolle start voor Unitair Octrooisysteem
Eén jaar na de lancering van het Unitair Octrooisysteem heeft het European Patent Office (EPO) al ruim 27.500 unitaire octrooien geregistreerd. Volgens het EPO betekent dit dat bijna één op de vier toegekende Europese octrooien is omgezet in een unitair octrooi. “Octrooien zijn essentieel voor Europese innovatie en concurrentievermogen. Het nieuwe Unitair Octrooisysteem biedt één loket voor de registratie van octrooien in Europa, waardoor octrooibescherming sterker, eenvoudiger en goedkoper wordt — ten voordele van alle bedrijven, met name mkb’s”, zegt Eurocommissaris Breton. Momenteel nemen 17 lidstaten deel aan het stelsel. Binnenkort wordt Roemenië het 18e deelnemende lid. Breton roept de andere lidstaten op om zich ook aan te sluiten bij het stelsel.
Persbericht Europese Commissie
Nieuwsbericht EPO
Definitief akkoord voor Net-Zero Industry Act
De Europese Commissie is blij met het eindresultaat van de Net-Zero Industry Act (NZIA). Vorige week ging de Europese Raad definitief akkoord met de wet. De NZIA moet de Europese productie van groene technologieën stimuleren. “Met de Net-Zero Industry Act beschikt de EU nu over een regelgevingsklimaat dat ons in staat stelt de productie van schone technologieën snel op te schalen”, zegt voorzitter van de Europese Commissie Von der Leyen. De wet stelt dat de productiecapaciteit voor nettonul-technologieën tegen 2030 ten minste 40 procent van de jaarlijkse behoeften van de EU moet afdekken. Tegen 2040 moet de EU een aandeel van 15 procent van de wereldwijde productie hebben bereikt. Daarnaast stelt de NZIA een doelstelling van 50 miljoen ton jaarlijkse injectiecapaciteit in geologische CO2-opslaglocaties in de EU in 2030.
Persbericht Europese Commissie
Persbericht Europese Raad
Europese Commissie presenteert plan voor nieuw AI-bureau
De Europese Commissie heeft de details voor de oprichting van het AI Office bekendgemaakt. Het AI-bureau gaat zich richten op de uitvoering van de AI Act, met name op het gebied van general purpose AI. Verder moet het bureau onderzoek en innovatie op het gebied van betrouwbare AI stimuleren en de EU vertegenwoordigen op het wereldtoneel. Het bureau wordt formeel op 16 juni gelanceerd.
Persbericht Europese Commissie
Verkiezingsoproep van Europese startup-koepels: "een unieke kans voor een open en technologisch Europa"
Een aantal startupkoepels, waaronder de Dutch Startup Association, heeft een gezamenlijk statement gepubliceerd in aanloop naar de Europese verkiezingen. “Europa moet zich veranderen van een regelgevende macht in een moedige innovatiesupermacht, die vertrouwt op een open samenleving voor mensen over de hele wereld”, stellen de koepels. De startups pleiten dat de EU startups niet alleen moet ondersteunen met regelgeving, maar ook met ‘concrete private en publieke investeringen’ en ‘proactieve strategieën voor technologieontwikkeling en -overdracht die verder gaat dan de nationale belangen’. Euractiv heeft geschreven over de verklaring.
Statement Open and Tech Europe
Artikel Euractiv
ERC start pilot-call voor Advanced Grants met lumpsumfinanciering
Met de nieuwe oproep voor 2024 zal de European Research Council (ERC) de Advanced Grants voor het eerst toekennen als lumpsum. Met deze pilot wil de ERC de administratieve werklast voor ontvangers en hun instellingen verminderen. “Kortom, er zal geen financiële boekhouding zijn, geen kostendeclaraties, geen urenstaten (althans niet voor de ERC – instellingen kunnen hun eigen interne eisen stellen aan urenstaten) en geen financiële audits”, zo valt te lezen. Tachtig procent van het toegekende subsidiebedrag wordt verstrekt bij aanvang van het project, de overige twintig procent volgt na voltooiing.
Nieuwsbericht ERC
Publiek-private gezondheidspartnerschappen zoeken manieren voor betere samenwerking
De negen Horizon Europe partnerschappen voor gezondheidsonderzoek willen hun activiteiten beter op elkaar afstemmen, maar zullen waarschijnlijk nog geen gezamenlijke oproepen lanceren. Dat zeiden vertegenwoordigers van de partnerschappen op de ‘Towards Healthcare of the Future’ conferentie in Brussel. Science Business heeft hierover geschreven. “Er zijn zoveel organisaties in onze landen, en het op één lijn brengen daarvan is al een hele inspanning. Het combineren van verschillende partnerschappen kan overweldigend zijn”, zegt Gerda Geyer van het Transforming Health and Care Systems (THCS) partnerschap tegen Science Business. In plaats daarvan zouden partnerschappen zich bijvoorbeeld kunnen concentreren op verschillende delen van de innovatiecyclus: waarbij één de oproep voor fundamenteel onderzoek beheert, terwijl een ander de implementatie verzorgt. Ook capaciteitsopbouw, het delen van informatie, en het organiseren van training en workshops over specifieke onderwerpen worden genoemd als ‘realistischere mogelijkheden’ voor samenwerking. ERA4Health-coördinator María Cristina Nieto García onderstreept dat gezamenlijke oproepen ‘moeilijk uitvoerbaar’ zouden zijn, maar benadrukt dat het belangrijk is om te voorkomen dat dezelfde zaken worden behandeld in verschillende oproepen.
Artikel Science Business
France Stratégie over ontwikkeling zelfrijdende auto: Enorme kloof tussen EU en China/VS
De Europese lidstaten zullen onderling meer samenwerking moeten zoeken in de ontwikkeling van zelfrijdende auto's, maar komen er waarschijnlijk ook niet onderuit om samen te werken met China en de VS. Dat valt op te maken uit een publicatie van France Stratégie. De EU moet daarbij voorzichtig zijn met te strikte regulering, aangezien dit Europese bedrijven kan beperken. Volgens France Stratégie lopen China en de VS ver voor op het terrein van zelfrijdende auto's. De kloof is zo groot dat de EU commercieel dreigt te worden overvleugeld als deze vorm van vervoer breed wordt uitgerold. France Stratégie verwacht dat deze ontwikkeling snel zal gaan, tenzij er grote ongelukken gebeuren. De EU kan het gat met China en de VS alleen dichten als er grote publiek en private investeringen worden gedaan in een volledig ecosysteem. In het stuk wordt verder toegelicht wat de voordelen van autonome voertuigen zouden zijn, waarbij de auto als privébezit feitelijk overbodig wordt. Zo beschouwen investeerders en overheden zelfrijdende auto's onder andere veiliger, maar ook toegankelijker en goed voor het milieu. Sinds 2012 is er al ongeveer 100 miljard aan onderzoek en ontwikkeling uitgegeven, vrijwel uitsluitend door China en de VS.
Publicatie France Stratégie
Denktank: Onderlinge concurrentie tussen big tech bevordert competitieve AI-markt
Mededingingsautoriteiten moeten zich richten op het waarborgen van sterke concurrentie tussen big tech-bedrijven, in plaats van te proberen om simpelweg hun macht te minimaliseren. Dat stelt denktank Centre for European Reform (CER) in een analyse over de AI-sector. Volgens CER heeft AI ‘het potentieel om de concurrentie te stimuleren door bedrijven in veel sectoren te helpen nieuwe inhoud te creëren, te innoveren, onderzoek te doen, reclame te maken en hun activiteiten te optimaliseren’. “Maar om de voordelen van AI te maximaliseren, zullen ontwikkelaars van funderingsmodellen (FM’s) – AI-modellen die voor veel verschillende taken kunnen worden gebruikt – concurrentiedruk nodig hebben om hun modellen zo breed beschikbaar en toegankelijk mogelijk te maken”, zo valt te lezen. “De onzekerheid van grote technologiebedrijven over welke bedrijfsmodellen zullen slagen, lijkt een belangrijke motor te zijn voor de pogingen van spelers om klanten te winnen en vrijuit te innoveren.”
Analyse CER
Denktank: Hoe moet de EU omgaan met afhankelijkheden van Chinese groene technologie?
Lidstaten moeten zich afvragen of zij erop vertrouwen dat Chinese bedrijven de ruggengraat van de groene transitie van de EU zullen vormen. Dat stelt denktank European Council on Foreign Relations (ECFR) in een analyse. De denktank heeft de zogenaamde ‘China-factor’ in drie groene industrieën geïdentificeerd. Hierbij zijn scenario’s uitgewerkt waarin Europese leiders besluiten ‘alles te doen’, ‘iets te doen’ of ‘niets te doen’ tegen (potentiële) dominante Chinese bedrijven in deze sectoren. “Omdat de economische groei, de klimaatdoelstellingen en de nationale veiligheid in deze sectoren niet allemaal samen maximaal verwezenlijkt kunnen worden, moeten de Europese beleidsmakers deze tegen elkaar afwegen en beslissen welke prioriteit krijgt, wanneer en hoe.”
Publicatie ECFR